Sinds mei 2024 is de Belgische Mededingingsautoriteit ("BMA") bevoegd om bij te dragen tot de toepassing van Verordening (EU) 2022/1925 betreffende betwistbare en eerlijke markten in de digitale sector, beter bekend als "Digital Markets Act" of "DMA".

De DMA legt een reeks verplichtingen op voor bedrijven die beschouwd zijn als "poortwachters" voor zogenaamde "kernplatformdiensten" (in het Engels « Core Platform Services » of « CPS »), zoals bijvoorbeeld online zoekmachines, appstores of tussenhandeldiensten. Het gaat hierbij om grote systemische online platforms die een aanzienlijke en duurzame marktsmacht hebben.

De volgende bedrijven werden door de Europese Commissie reeds aangewezen als poortwachters: Alphabet (Google, Chrome, Android, Youtube), Amazon (Marketplace, Ads), Apple (iOS, iPadOS, Safari), ByteDance (Tiktok), Meta (Facebook, Messenger, Marketplace, WhatsApp, Instagram), Microsoft (Windows, LinkedIn) en Booking (Booking.com).

Ingevolge de DMA moeten poortwachters voldoen aan regels die ervoor zorgen dat de markten waarop zij hun kernplatformdiensten aanbieden betwistbaar blijven. Poortwachters mogen bijvoorbeeld hun eigen diensten niet gunstiger behandelen dan de vergelijkbare diensten van derden, zij mogen hun gebruikers niet verbieden om buiten hun platform om contact te leggen met diensten van derden, of de gegevens die ze van hun klanten verzamelen, gebruiken voor gerichte reclame zonder hun toestemming. Poortwachters moeten er ook voor zorgen dat hun diensten interoperabel zijn met concurrerende diensten.

De Europese Commissie is verantwoordelijk voor de toepassing en de controle op de naleving van de DMA. Alleen zij duidt de poortwachters aan, kwalificeert diensten als kernplatformdiensten en treedt op bij mogelijke niet-naleving van de DMA-verplichtingen. Nationale mededingingsautoriteiten, waaronder’s de BMA, kunnen de Europese Commissie echter bijstaan door onder andere klachten te ontvangen en onderzoek te doen naar niet-naleving van de DMA-verplichtingen. In het bijzonder:

  • De Auditeur-generaal van de BMA kan alle relevante informatie ontvangen en een onderzoek instellen naar de niet-naleving van de DMA-verplichtingen. De resultaten van het onderzoek worden doorgegeven aan de Europese Commissie voor eventuele verdere actie.
  • De Auditeur-generaal van de BMA is ook bevoegd om de Europese Commissie te vragen een marktonderzoek te openen om gevallen van niet-naleving van de DMA op te sporen.
  • De Auditeur-generaal kan verder een marktonderzoek vragen als er reden is om te vermoeden dat een onderneming als poortwachter moet worden aangewezen of dat een dienst als een kernplatformdienst moet worden beschouwd.
  • Om een effectieve samenwerking en coördinatie tussen de BMA en de Europese Commissie te verzekeren: (i) moet de BMA de Europese Commissie op de hoogte te brengen van elk onderzoek dat zij op grond van het nationale mededingingsrecht instelt tegen een poortwachter of van elke maatregel die zij beoogt op te leggen aan een poortwachter; (ii) kan de BMA de Europese Commissie ook bijstaan in haar onderzoeken en in de uitvoering van haar beslissingen die werden genomen op grond van de DMA; en (iii) mogen de BMA en de Europese Commissie informatie, met inbegrip van vertrouwelijke informatie, uitwisselen met het oog op de toepassing van de DMA.

Voor contact en vragen met betrekking tot de DMA, neem contact met de BMA via: DMA@bma-abc.be .

Voor meer informatie over de opportuniteiten dat de DMA biedt, zie: [link to be added _ The Digital Markets Act – a short guide for tech challengers.